Gustave Caillebotte: Rue de Paris, temps de pluie (1877)

Home»Diensten

Kunsthistorica Sophie van Steenderen

In Beeld: Dorrith Hillenbrink

Door Sophie van Steenderen

Schuilt er schoonheid in een bouwput?
Voor Dorrith Hillenbrink wel. In haar serie schilderijen 'Bouw en Braak' staan de werkzaamheden rond de Noord-Zuidlijn in Amsterdam centraal. 'Het ontroert me hoe uit troep iets moois verrijst. Ik kan verrukt raken over de schoonheid van een blauw zeil of een gele hijskraan.' Bouwmaterialen en steigers worden in haar schilderijen geabstraheerd tot een ritmisch, kleurrijk geheel. Maar ondanks de abstrahering blijft de zichtbare werkelijkheid het uitgangspunt; de onderwerpen blijven herkenbaar. Soms is abstraheren niet eens nodig, dan is de werkelijkheid al abstract van zichzelf. Zoals in de serie 'Abstraflectie', waarin ze het bouw- en renovatieproces van het Lelystadse Provinciehuis heeft vastgelegd. De weerspiegelingen van de ramen zorgden voor steeds weer verrassende vervormingen van de omgeving. Dorrith kijkt intens naar de wereld om haar heen, en ziet zo wat aan een ander voorbijgaat. Mooie composities zijn er voor haar overal: 'Een groenteboer die zijn waren mooi rangschikt, zo'n man kan ik wel zoenen...'.

Kenmerkend in haar werk zijn de vlakken en de felle kleuren. De verf wordt aangebracht met het paletmes, groots en vlot. 'Het lijkt misschien of ik mijn schilderijen uit mijn mouw schud, maar niets is minder waar!' Schilderen is een proces, waar ze altijd mee bezig is. Veel tekenen, voorstudies maken en vooral nadenken. Er groeit iets, dat heeft tijd nodig, en dan, opeens, is er een schilderij. 'Schilderen is als het lezen van een boek; je weet vantevoren nooit hoe het afloopt.'

Meer informatie:
http://galeriethill.exto.nl

Sophie van Steenderen

terug